Tehnologia digitală este din ce în ce mai răspândită în sistemul de educație și în viața de zi cu zi, însă nu și în cazul copiilor cu surdocecitate. Pentru ca și ei să aibă acces la o educație de calitate și să nu ”rămână în urmă”, este necesar un software (program) adaptat nevoilor lor specifice date de combinația de deficiențe de vedere și de auz.
În 2008, la inițiativa Fundației Sense Internațional România, a fost dezvoltat și aprobat de Ministerul Educației Curriculumul Național pentru Educarea Copilului cu Surdocecitate. Pentru ca și ei să aibă acces la o educație de calitate și să nu ”rămână în urmă”, este necesar un software (program) adaptat nevoilor lor specifice date de combinația de deficiențe de vedere și de auz. Prin acest proiect, curriculumul va fi tradus în limbaj de tehnologie digitală, totul în beneficiul copiilor cu surdocecitate și deficiențe senzoriale multiple.
Versiunea finală e-Sense va fi depusă spre omologare la Ministerul Educației Naționale, astfel încât să devină un instrument ce poate fi folosit de toate școlile din țară care oferă educație copiilor cu surdocecitate și deficiențe senzoriale multiple, dar și acasă, de copii și de familiile lor.
Ce este surdocecitatea?
La auzirea cuvântului surdocecitate, mulți cred că vorbim despre oameni care nu văd și nu aud deloc. Într-adevăr, există și astfel de cazuri, însă ele sunt rare.
Cele mai multe persoane cu surdocecitate prezintă o combinație de deficiențe de văz și auz, cu diferite grade de manifestare. Surdocecitatea este o deficiență multisenzorială gravă, de cele mai multe ori asociată și cu alte tipuri de deficiențe.
Surdocecitatea generează dificultăţi majore în sfera comunicării, a accesului la informaţie, în orientare şi mobilitate.
Categoriile de exerciții din platformă
Exercițiile din platformă au la bază experiența profesională a specialiștilor din domeniul surdocecității de la școlile partenere, combinată cu experiența comunității de tineri profesioniști și entuziaști de la Code for Romania care dezvoltă soluţii IT cu scopul de a găsi soluții la diferite probleme ce țin de oameni și societate. Astfel, a fost conceput un set de exerciții specifice ce are ca scop stimularea senzorială a copilului cu surdocecitate și deficiențe senzoriale multiple: de stimulare, discriminare, localizare și identificare. Le mulțumim mult profesorilor implicați în proiect: Diaconu Ramona, Dumitriu Daniela, Dunac Marilena, Gutan Aurelia, Jianu Gabriela, Moldovan Mihaela, Neagu Teodora, Oprea Eva, Pletea Miruna și Prisecaru Loredana, precum și directorilor școlilor partenere: Bălăngean Laura, Nan Nicoleta, Stoica Florica, Vasiliu Coca Marlena și Vesa Ramona.
Categoria 1 – STIMULARE
Stimularea capacității de a percepere a culorilor, formelor și mărimilor precum și a relațiilor obiectelor în spațiu.
Categoria 2 – LOCALIZARE
Formarea reflexului de fixare a unui stimul vizual, care îi permite copilului menținerea privirii pe un anumit stimul.
Categoria 3 – IDENTIFICARE
Formarea capacității de recunoaștere, comparare și formarea și dezvoltarea capacității de reprezentare mentală a obiectelor.
Categoria 3 – DISCRIMINARE
Formarea și dezvoltarea capacității de a identifica diferențe subtile între obiecte sau imagini și de discriminare a imaginilor.